koncepcja pracy
O PRZEDSZKOLU » koncepcja pracy
KONCEPCJA PRACY
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO ,,IGUŚ’’ W ZAMOŚCIU
2022-2025
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949) Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, 1954, 1985 i 2169 oraz z 2017 r. poz. 60, 949 i 1292 )
- Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (Dz. U. z 2017 r., poz.356)
- Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. 2017, poz.1611)
- Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 2017, poz. 1658)
- Statut Przedszkola Publicznego ,,IGUŚ’’ w Zamościu
CELE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA:
1) Priorytetem naszej działalności jest wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w zależności od ich indywidualnych potrzeb i możliwości, zmierzające do osiągnięcia stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
2) Zapewnienie naszym przedszkolakom wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa, akceptacji i poszanowania ich praw.
3) Doskonalenie, jakości pracy przedszkola poprzez ścisłą współpracę z rodzicami, specjalistami i środowiskiem lokalnym, poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi, rozwój zawodowy nauczycieli wzbogacanie bazy oraz promowanie placówki.
WIZJA PRZEDSZKOLA:
1. Absolwenci naszego przedszkola to dzieci samodzielne, kulturalne, otwarte, kreatywne, komunikatywne. Posiadają wiedzę i umiejętności do podjęcia obowiązków szkolnych. Są to dzieci mające świadomość zagrożeń, potrafiące odnaleźć się w nowej sytuacji, rozwiązujące problemy i radzące sobie z porażkami.
2. Zajęcia wychowawczo-dydaktyczne dostosowane są do potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci. Dzieci mają stworzone warunki do twórczego działania, przyswajają ważne umiejętności przydatne w życiu dorosłego człowieka.
3. Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Dzieci mają możliwość samorealizacji i aktywnego odkrywania swoich możliwości. Dzięki bogatej ofercie zajęć dodatkowych rozwijają swoje zainteresowania, wzbogacając wiedzę o otaczającym świecie.
4. Nauczyciele, jako przewodnicy dają wsparcie swoim podopiecznym, zapewniając im podmiotowe traktowanie i dbając o ich wielostronny rozwój. Nauczyciele w naszym przedszkolu współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą.
5. Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami, uwzględniając ich potrzeby i oczekiwania. Angażuje rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane. Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne.
6. Dzięki skutecznej promocji nasze przedszkole ma dobrą opinię w środowisku lokalnym. Dobra baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia dopełnia działania wychowawczo-dydaktyczne i wpływa na wysoką ocenę. Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny, a zmotywowani, dowartościowani pracownicy mają satysfakcję ze swojej pracy.
PROCESY WSPOMAGAJĄCE ROZWÓJ I EDUKACJĘ DZIECKA
PROCES
1. Zapewnienie nowo przyjętym dzieciom łagodnej adaptacji w środowisku przedszkolnym
Główne zadania na rok 2023/2024:
- Przeprowadzenie dni adaptacyjnych
- Zorganizowanie zebrania z rodzicami nowo przyjętych dzieci
Termin realizacji:
- sierpień/wrzesień
Kryteria sukcesu:
- Stres dziecka związany z rozłąką z rodzicem jest złagodzony
Kierunki rozwoju na lata 2022-2025:
- Przygotowanie placówki do uczestnictwa dzieci w działaniach przedszkola
- Doskonalenie programu adaptacyjnego
PROCES
2. Diagnozowanie umiejętności i zdolności dzieci, analizowanie wyników i formułowanie wniosków do pracy z dziećmi
Główne zadania na rok 2023/2024:
- Przeprowadzenie obserwacji pedagogicznych dzieci 2,5; 3; 4; 5 i 6-letnich.
- Zorganizowanie zebrania z rodzicami nowo przyjętych dzieci
Termin realizacji:
- Etapowo od września do końca maja
Kryteria sukcesu:
- Wyniki obserwacji wyznaczają kierunki do pracy z dzieckiem i kierunki do pracy z grupą
- Wyniki diagnozy wyznaczają kierunki do pracy z wychowankiem, pomagają w tworzeniu programów indywidualnych, określają rodzaj uzdolnień i sposób ich rozwoju
Kierunki rozwoju na lata 2022-2025:
- Doskonalenie procesu obserwacji i diagnozy dziecka (analiza narzędzi, wyników, dobór metod)
- Rozwijanie oferty edukacyjnej przedszkola, metod pracy, dostosowanie do indywidualnych możliwości i potrzeb dzieci
- Doskonalenie działań placówki w pracy z dzieckiem wymagającym wsparcia oraz z dzieckiem o określonych zdolnościach
Uwagi dotyczące realizacji:
- Arkusz obserwacji cech rozwojowych dziecka
- Arkusz badania gotowości szkolnej
PROCES
3. Zapewnienie warunków do nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
Główne zadania na rok 2023/2024:
- Planowanie działań wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńczych w poszczególnych grupach wiekowych w sposób gwarantujący realizację wymagań określonych w podstawie programowej, w stosunku do dzieci kończących edukację przedszkolną i rozpoczynających naukę w szkole
- Monitorowanie realizacji podstawy programowej
- Zapewnienie dzieciom udziału w imprezach i uroczystościach wynikających m.in. z realizacji programu rozwoju przedszkola
- Stworzenie wychowankom możliwości prezentacji wytworów swojej aktywności (wystawy prac, występy taneczne, wokalne, recytatorskie)
Termin realizacji:
- Cały rok
Kryteria sukcesu:
- Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego
- Nauczyciele i placówka działają zgodnie z przepisami prawa
- Dzieci uczestniczą w działaniach wdrażających do samodzielności i budujących poczucie własnej wartości.
Kierunki rozwoju na lata 2022-2025:
- Modyfikacji i weryfikacja treści zawartych w programach wychowania przedszkolnego
- Weryfikacja i poszerzenie form promocji przedszkola
Uwagi dotyczące realizacji:
- Zestaw programów wychowania przedszkolnego dopuszczony do realizacji w placówkach na rok szkolny: 2022/2023, 2023/2024, 2024/2025
- Dokumentacja nauczycieli ubiegających się no kolejny stopień awansu zawodowego
- Harmonogram imprez i uroczystości
PROCES
4. Wspomaganie rozwoju dziecka w zakresie doświadczenia i rozumienia podstawowych praw przyrody ze szczególnym uwzględnieniem edukacji proekologicznej i prozdrowotnej
Główne zadania na rok 2023/2024:
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych, pozwalających na kształtowanie wiedzy
i postaw proekologicznych i prozdrowotnych wobec siebie i otoczenia
Termin realizacji:
- Cały rok
Kryteria sukcesu:
- Kształtowanie określonych postaw i umiejętności dzieci pozwala na podniesienie jakości życia i szacunek do siebie i otoczenia
Kierunki rozwoju na lata 2022-2025:
- Doskonalenie działań edukacyjnych w tym zakresie, zgłaszanie wyników dotyczących realizacji założeń programu przez nauczycieli.
PROCES
5. Stwarzanie warunków do realizacji działań wychowawczych przedszkola wzmacniających właściwe zachowania dzieci i eliminowanie zachowań niepożądanych
Główne zadania na rok 2023/2024:
- Wdrażanie rodziców do aktywności na rzecz rozwoju osobowości dzieci, wyrażających się aktywnymi postawami wychowawczymi wobec nich
Termin realizacji:
- Cały rok
Kryteria sukcesu:
- Rodzice aktywnie uczestniczą w wychowaniu własnego dziecka
- Nauczyciele ustalają wspólne działania wobec dziecka
- Rodzice i nauczyciele doskonalą swoją wiedzę pedagogiczną poprzez udział w warsztatach, zajęciach otwartych, uroczystościach i prelekcjach
Kierunki rozwoju na lata 2022-2025:
- Doskonalenie umiejętności i wiedzy nauczycieli poprzez udział w wewnętrznych i zewnętrznych szkoleniach
Uwagi dotyczące realizacji:
- Dokumentacja zebrań z rodzicami, scenariusze zajęć otwartych z rodzicami
PROCES
6. Wspomaganie rozwoju społeczno – emocjonalnego dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem dziecięcych form plastycznych, muzycznych i ruchowych
Główne zadania na rok 2023/2024:
- Dostarczanie dzieciom okazji do przeżywania pozytywnych doświadczeń i poznawania siebie w zabawach zespołowych, w atmosferze radości i wzajemnej akceptacji
- Kształcenie umiejętności wyrażania własnych emocji w zabawie, pracach plastycznych i innych formach aktywności
- Budowanie wrażliwości emocjonalnej, poczucia własnej wartości i pozytywnego obrazu samego siebie
Termin realizacji:
- Cały rok
Kryteria sukcesu:
- Dziecko postrzega siebie i rozumie swoje uczucia, poznaję siebie i akceptuję (zna swoje mocne i słabe strony)
- Dziecko wyraża swoje uczucia w formach werbalnych i niewerbalnych (poprzez słowo mówione, pisane, rysunek, ruch i muzykę)
- Dziecko postrzega innych i rozumie ich uczucia, dostrzega różnice w drugiej osobie i akceptuję je (toleruję) (inna rasa, wyznanie, pochodzenie, wygląd, cechy osobowości);
Kierunki rozwoju na lata 2022-2025:
- Doskonalenie umiejętności i wiedzy nauczycieli poprzez udział w wewnętrznych i zewnętrznych szkoleniach
Uwagi dotyczące realizacji:
- Dokumentacja zebrań z rodzicami, scenariusze zajęć otwartych z rodzicami
PROCES
7. Doskonalenie efektów wychowawczych i dydaktycznych poprzez współpracę ze szkoła podstawową w tym badanie losów absolwentów
Główne zadania na rok 2023/2024:
- Wdrażanie udziału dzieci w działaniach podejmowanych we współpracy ze szkoła Podstawową
- Przeprowadzenie rozmów wśród nauczycieli i rodziców dotyczących absolwentów
Termin realizacji:
- Cały rok
Kryteria sukcesu:
- Przedszkole ściśle współpracuje ze Szkołą Podstawową w celu załagodzenia adaptacji dziecka do warunków szkolnych
- Przedszkole zna losy swoich absolwentów
- Wiedza o sukcesach i porażkach absolwentów jest wykorzystywana do doskonalenia procesów dydaktycznych i wychowawczych w placówce
Kierunki rozwoju na lata 2022-2025:
- Doskonalenie form współpracy ze środowiskiem lokalnym, pozyskiwanie nowych partnerów do współpracy
PROCES
8. Usprawnienie zarządzania Przedszkolem
Główne zadania na rok 2023/2024:
- Doskonalenie jakości pracy nauczycieli poprzez kontrolę realizacji wybranych obszarów podstawy programowej, stosowania wewnętrznych przepisów prawa oraz obserwacja jakości prowadzonych zajęć i innych działań podejmowanych przez nauczycieli w ramach realizacji założeń programu rozwoju Przedszkola
- Wspomaganie poprzez organizowanie wewnętrznych i zewnętrznych szkoleń i obserwację prowadzonych zajęć w kontekście stosowania nowatorskich metod pracy
- Monitorowanie pracy dzieci objętych rocznym wychowaniem przedszkolnym
- Prowadzenie czynności związanych z awansem zawodowym nauczycieli
Termin realizacji:
- Cały rok
Kryteria sukcesu:
- Zarządzanie przedszkolem zapewnia sprawne funkcjonowanie placówki
- Działalność Przedszkola jest systematycznie monitorowana i doskonalona
- Przedszkole funkcjonuje zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym
- Wewnętrzne regulaminy i procedury są aktualizowane zgodnie ze zmieniającymi się przepisami
Kierunki rozwoju na lata 2022-2025:
- Przygotowanie placówki do zmian związanych z obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego
Uwagi dotyczące realizacji:
- Dokumentacja spełnienia rocznego obowiązkowego wychowania przedszkolnego
- Dokumentacja awansu zawodowego nauczycieli
- Regulaminy i procedury
PROCES
9. Promowanie w środowisku wartości wychowania przedszkolnego
Główne zadania na rok 2023/2024:
- Prezentowanie przez dzieci swoich osiągnięć w środowisku (konkursy, itp.)
- Prowadzenie przedszkolnej strony internetowej i konta na portalu społecznościowym
Termin realizacji:
- Cały rok
Kryteria sukcesu:
- Przedszkole jest znane w środowisku lokalnym i postrzegane jako placówka aktywnie działająca na rzecz rozwoju dziecka
Kierunki rozwoju na lata 2022-2025:
- Zacieśnianie współpracy z instytucjami lokalnymi
- Wdrażanie nowych form współpracy
Uwagi dotyczące realizacji:
- Strona internetowa, konto użytkownika na portalu społecznościowym
PROCES
10. Wzbogacenie oferty edukacyjnej i organizacji Przedszkola
Główne zadania na rok 2023/2024:
- Prowadzenie zajęć dodatkowych, wspierających prace nauczycieli
- Prowadzenie analizy oczekiwań rodziców poprzez zbieranie informacji na temat funkcjonowania przedszkola
Termin realizacji:
- Cały rok
Kryteria sukcesu:
- Rodzice aktywnie uczestniczą w wychowaniu własnego dziecka
- Nauczyciele ustalają wspólne działania wobec dziecka
- Rodzice i nauczyciele doskonalą swoją wiedzę pedagogiczną poprzez udział w warsztatach, zajęciach otwartych, uroczystościach i prelekcjach
Kierunki rozwoju na lata 2022-2025:
- Oferta zajęć dodatkowych uwzględnia oczekiwania rodziców i możliwości przedszkola
- Rodzice mają możliwość wyrażania swojej opinii na temat działalności przedszkola