grupa III 5-6-latki "Mądre Sowy"
STREFA RODZICA » grupa III 5-6-latki "Mądre Sowy"
Nauczyciel:
mgr Sylwia Korcz
Pomoc oddziałowa:
Renata Bojas
MARZEC 2024 R.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze:
Dziecko:
- wie, że Ziemia to planeta, interesuje się Kosmosem
- wie, jak czytać mapę świata, rozpoznaje symbole
- poznaje zwierzęta charakterystyczne dla danego kontynentu, wie, na czym polega współzależność człowieka i przyrody
- prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne
- wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy
- płynnie opowiada treść historyjki przyrodniczej, sprawnie wyodrębniając związki przyczynowo-skutkowe między obrazkami, formułuje pytania i poszukuje na nie odpowiedzi, rozwiązuje zagadki
- dokonuje analizy głoskowej nazw różnych krajów, identyfikuje głoskę „g”, poprawnie formułuje pod względem gramatycznym i logicznym swoją wypowiedź
- zna obraz drukowanej litery „G”, „g”, identyfikuje ją w tekście, odczytuje proste wyrazy, wstawia litery (spółgłoski) do wyrazu z lukami, rozpoznaje graficzny obraz znanych pisanych liter, odczytuje podpisy pod obrazkami
- doskonali sprawność grafomotoryczną
- kształci poczucie rytmu i umiejętność gry, uwrażliwia się na wysokość dźwięków i budowę utworu, śpiewa piosenkę
- wykonuje działania dodawania i odejmowania w zakresie 10 z wykorzystaniem liczmanów, posługuje się liczebnikami porządkowymi od 1 do 10
- podejmuje samodzielną aktywność poznawczą w czasie eksperymentowania z roślinami
- przejawia w stosunku do roślin troskę i chęć zajmowania się nimi
- dokonuje analizy głoskowej nazw obrazków, określa miejsce głoski „ł” w wyrazie: na początku, w środku, na końcu, wysłuchuje i łączy sylaby w wyraz
- zna obraz drukowanej litery „Ł”, „ł, identyfikuje ją w tekście, odczytuje proste wyrazy z jej udziałem, odczytuje proste wyrazy, dopasowuje napisy do przedmiotów
- orientuje się w przestrzeni
- wzbogaca swoją wiedzę o ciekawostki dotyczące ludzi, miejsc, zwierząt Afryki, zna nazwy i wygląd zwierząt zamieszkujących kontynent, wskazuje ich charakterystyczne cechy
- przejawia poczucie własnej wartości jako osoby, wyraża szacunek wobec innych osób I
- układa wyrazy na bazie liter według wskazanego kodu liczbowego, składa obrazek z części
- wykorzystuje wiedzę nabytą podczas gry do wykonania plakatu informacyjnego, tworzy książeczkę ilustrującą ciekawe kraje i kontynenty naszego globu
- wzbogaca swoją wiedzę o Antarktydzie
- przestrzega zasad gry, stara się właściwie reagować na wygraną lub przegraną, właściwie reaguje i kontroluje emocje w sytuacji porażki
- doskonali umiejętności artykulacyjne, buduje dłuższe wypowiedzi na wybrany temat, zna podstawowe wiadomości na temat Kosmosu, zaznacza miejsce głoski „f” w schematach wyrazów, dokonuje analizy głoskowej, podaje słowa na wybraną głoskę
- rozpoznaje małą i wielką literę „f”, czyta proste wyrazy
- rozpoznaje i nazywa figury geometryczne, manipuluje figurami geometrycznymi
- wyraża rozumienie świata za pomocą intencjonalnego ruchu, wie, jak dbać o czystość i higienę, doskonali sprawność manualną poprzez rozgniatanie i rozcieranie plasteliny
- układa rytmy i odwzorowuje je w formie dźwiękowej, segreguje odpady
- ocenia, wnioskuje, opisuje cechy przedmiotu na podstawie obserwacji, dokonuje analizy głoskowej słów zawierających głoskę „j”, prawidłowo wymawia głoski szumiące
- rozumie potrzebę dbania o środowisko, wie, jakie znaczenie dla jakości powietrza mają drzewa, obserwuje i wnioskuje
- rozpoznaje znaki zakazu, rozumie i wyjaśnia znaczenie symboli
- bada wpływ jakości wody na rośliny
- klasyfikuje przedmioty ze względu na ich ciężar
- dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego
- poznaje tradycje i obyczaje świąt wielkanocnych
Tematy kompleksowe:
04.-08.03.2024 r. - „Ziemia – błękitna planeta”
11.-15.03.2024 r. - „Dookoła świata”
18.-22.03.2024 r. - „Wyprawa w Kosmos”
25.-29.03.2024 r. - „Chronimy przyrodę”
KWIECIEŃ 2024 r.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze:
Dziecko:
- nazywa, rozróżnia i klasyfikuje figury geometryczne według cech określonych kartami kodowymi, układa rytmy
- dokonuje analizy słuchowej wyrazów, dokonuje syntezy sylab, tworząc wyrazy kilkusylabowe
- odpowiada na pytania, objaśnia kolejność zdarzeń w tekście, recytuje wiersz, przedstawia treści poznawanych utworów literackich
- posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych związanych ze zmianami zachodzącymi wiosną, prowadzi obserwacje przyrodnicze, odczuwa nastroje w przyrodzie związane z porą roku, pogodą, porą dnia
- naśladuje odgłosy przyrody, tworzy improwizacje wokalne z użyciem wyrazów dźwiękonaśladowczych, uwrażliwia się na metrum i budowę utworu, śpiewa piosenkę
- bierze udział w zabawach dramowych, wykonuje prace plastyczno-konstrukcyjne
- rozpoznaje zapamiętane litery, czyta tekst
- prowadzi rozmowy na temat planowania zabaw, zajęć, pracy, podejmowanych działań i sytuacji problemowych, które występują w czasie ich realizacji
- wyprowadza wnioski związane ze skutkami różnych zachowań i przedstawionych zdarzeń
- rozdziela zbiór wieloelementowy na zbiory mniej liczne, określa liczebność utworzonych zbiorów, dolicza i odlicza, dodaje i odejmuje w zakresie 10, układa proste działania matematyczne z użyciem znaków: „+”, „–”, „=”, układa proste opowiadania matematyczne do podanej formuły matematycznej
- przejawia wrażliwość na naturalne piękno podczas obserwacji przyrodniczych w najbliższym otoczeniu
- tworzy i respektuje normy, przestrzega zasad gry, zgodnie współdziała w zabawach zespołowych
- rozróżnia emocje przyjemne i nieprzyjemne związane ze zmieniającą się pogodą
- określa pogodę i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla danej pory roku, zna pomocną i niszczycielską siłę wiatru, rozpoznaje i nazywa odgłosy zjawisk atmosferycznych, zna sposób powstawania tęczy, obserwuje doświadczenia dotyczące parowania i skraplania wody, zna schemat obiegu wody w przyrodzie, zna rolę deszczu, zna pozytywną i negatywną rolę słońca
- uwrażliwia się na metrum i puls utworu, rytmizuje teksty, doskonali umiejętności wokalne, odtwarza prosty układ taneczny do muzyki filmowej
- potrafi ubrać się stosownie do pogody, wybiera stroje adekwatne do pory roku i pogody
- wyróżnia głoski w nagłosie, przyporządkowując obrazki do litery, rozwiązuje rebusy obrazkowo-wyrazowe, rozwiązuje szyfry obrazkowo-literowe, układa z liter i sylab wyrazy, odczytuje rozwiązania
- sprawnie posługuje się nożyczkami, wycinając wzór po wyznaczonej linii
- odczytuje godziny na zegarze, liczy w zakresie 1‒10, układa na chmurkach tyle liczmanów, ile wskazuje liczba zapisana za pomocą cyfr, dodaje i odejmuje, licząc na konkretach i w pamięci, posługuje się liczebnikami porządkowymi
- zna zasady profilaktyki zdrowotnej odnoszące się do ochrony przed nadmiernym słońcem, mrozem, burzą
- zna pojęcia dotyczące orientacji przestrzennej, układa przedmioty stosownie do poleceń, opisuje relacje przestrzenne
- prawidłowo wskazuje temperaturę na termometrze
- wypowiada się na temat sposobów spędzania czasu wolnego, wyjaśnia pojęcia
- podejmuje samodzielną aktywność poznawczą
- klasyfikuje książki, koduje i dekoduje umowne znaki, zastępując liczby liczmanami
- dostrzega, że zwierzęta mają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę
- zna ciekawostki przyrodnicze z życia żab
- odgrywa scenki teatralne, wciela się w określone role
- dobiera w pary dawne i współczesne urządzenia, określa różnice, podobieństwa i ich funkcje
- gra w gry planszowe, przestrzegając zasad, potrafi pogodzić się z porażką
- podejmuje próby czytania prostych zdań, rozpoznaje i nazywa poznane litery, układa wyrazy od najkrótszego do najdłuższego, uzupełnia luki w wyrazach odpowiednimi literami
- zna zawód detektywa i atrybuty jego pracy
- opisuje wygląd ślimaka, jego sposób poruszania się i odżywiania
- potrafi cieszyć się z wygranej, a także z godnością znieść porażkę
- prezentuje swoje odkrycia przed grupą, dokonuje autoprezentacji, odczuwa dumę ze swojej pracy i jej efektów
Tematy kompleksowe:
02.-05.04.2024 r. - „Wiosna w parku i w ogrodzie”
08.-12.04.2024 r. - „Obserwujemy przyrodę – zjawiska pogodowe”
15.-19.04.2024 r. - „Jak mądrze korzystać z technologii?”
22.-26.04.2024 r. - „Mali odkrywcy”